Проектування в соціальній сфері

ID: 8499
Elective discipline
Навчальна дисципліна професійної підготовки
Edition: 
2019.
Number of ECTS credits: 
3.00.
Contains calculation and graphic work
Final form of control: 
Test.
Number of classroom classes: 
30 годин лекційних занять, 30 годин практичних занять.

Анотація навчальної дисципліни

Мета дисципліни: опанування здобувачами системою знать з теорії та методології соціального проектування; формування умінь розробляти та впроваджувати соціальні проекти та програми, що направлені на поліпшення якості життя різних категорії клієнтів соціальної роботи.
Завдання дисципліни:  сформувати у здобувачів цілісне уявлення про місце, роль та специфіку соціального проектування як виду діяльності, його головних завдань та понятійного апарату, основних концептуальних підходах  до соціального проектування,   принципах і етапах, методах і формах проектної діяльності; сформувати здатність визначати основні  соціально-психологічні  проблеми спільноти та соціальної групи, використовувати проектування як технологію вирішення проблем клієнтів  в практиці  організації соціальної роботи; причепити навички розробляти проект та його презентувати, проводити експертизу соціальних проектів, визначати індикатори оцінки ефективності соціально-проектної діяльності.

Основні результати навчання

Формулювати власні обґрунтовані судження на основі аналізу соціальної проблеми
Використовувати спеціалізоване програмне забезпечення у ході розв’язання професійних завдань.
Уміти враховувати знання процесів соціально-політичної історії України, правових засад та етичних норм у соціальній діяльності.
Визначати зміст співпраці з організаціями-партнерами з соціальної роботи для виконання завдань професійної діяльності.
Виявляти сильні сторони та залучати особистісні ресурси клієнтів, ресурси соціальної групи і громади для розв’язання їх проблем, виходу із складних життєвих обставин.

Ідентифікувати, формулювати і розв’язувати завдання у сфері соціальної роботи, інтегрувати теоретичні знання та практичний досвід
Розробляти перспективні та поточні плани, програми проведення заходів, оперативно приймати ефективні рішення у складних ситуаціях.

Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять

Л – лекційні заняття; ПЗ – практичні заняття; СРС – самостійна робота студента; МКР – модульна контрольна робота; К – консультації; РГР – розрахунково-графічна робота.

Тематика та види навчальних занять.

1 тиждень. 
Л1. Специфіка та функції соціального проектування.
ПЗ1. Проектування в діяльності фахівця соціальної роботи.
СРС, К

2 тиждень
Л2.  Методологічні підходи до соціально-проектної діяльності.
ПЗ2. Концепції соціального проектування.
СРС, К

3 тиждень
Л3.  Види соціальних проектів за різними ознаками.
ПЗ3. Класифікація видів соціальних проектів.
СРС, К

4 тиждень 
Л4. Основні методи соціального проектування
ПЗ4. Мозковий штурм як метод соціального проектування.
СРС, К

5 тиждень
Л5. Соціальна діагностики як форма соціального проектування.
ПЗ5. Основні  етапи та методи соціальної діагностики.
СРС, К

6 тиждень
Л6. Основні поняття, принципи і специфіка соціального прогнозування.
ПЗ6. Пошукові та нормативні прогнози.
СРС, К

7 тиждень.
Л7. Моделювання в практиці соціального проектування.
ПЗ7. Статистичні та динамічні моделі, їх характеристика.
СРС, К, РГР – 1 розділ
8 тиждень. 
Л8. Соціальне проектування як процес.
ПЗ8. Соціальний запит та паспорт соціального проекту.
МКР1, К

9 тиждень
Л9. Алгоритм соціального проектування.
ПЗ9.Методика розробки проблемно-цільового ромбу в практиці соціального проектування.
СРС, К

10 тиждень 
Л10. Структура соціального проекту.
ПЗ10. Правове, фінансове, організаційне обґрунтування проекту.
СРС, К

11 тиждень 
Л11.Соціальна експертиза проектів.
ПЗ11. Методи відбору та критерії формування експертної групи. 
СРС, К

12 тиждень
Л12. Групові методи експертної оцінки проектів.
ПЗ12. Експертиза за методом Делфі.
ПЗ12 СРС, РГР – 2 розділ, К

13 тиждень.
Л13. Методи проектного управління.
ПЗ13. Методи Scrum та CCPM (критичний ланцюг).
СРС, РГР- оформлення роботи, К

14 тиждень. 
Л14. Ресурсне забезпечення проекту.
ПЗ14. Проектна команда: основні функції, склад, система розвитку. 
СРС, РГР- захист, К

15 тиждень. 
Л15. Інноваційні проектні технології.
ПЗ15. SWOT-аналіз  соціальних проектів та програм, що реалізуються в Одеському регіоні.
СРС,К, МКР 2

Індивідуальна робота
 
Виконується РГР з теми «Проектування заходів соціальної, соціально - психологічної допомоги різним категоріям клієнтів соціальної роботи.
Мета РГР: набуття здатності до визначення соціальних проблем та пропонувати шляхи їх розв’язання на засадах проектної діяльності.
1-7 тижні: отримання завдання; написання теоретичної частини 1 «Теоретичне обґрунтування проблем клієнтів соціальної роботи».
8-12 тижні: написання практичної частини 2 «Проект/програма профілактичних та просвітницьких дій, заходів соціальної та соціально-психологічної допомоги різним категоріям клієнтів соціальної роботи».
13 тиждень: остаточне оформлення розрахунково-графічної роботи
14 тиждень: захист РГР.
 
 
Самостійна робота 

Самостійна робота складає 30 годин. Розподіл самостійної роботи за видами навчальних робіт: підготовка до лекційних занять – 5 годин;  підготовка до практичних занять та виконання практичних завдань – 10 годин;  виконання РГР – 15 годин

Процедура оцінювання
Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною. Дисципліна поділяється на два семестрові модулі. Здобувачі протягом семестру готуються до лекційних та практичних занять, виконують 2 модульні контрольні роботи та розрахунково-графічну роботу. Модульні контрольні роботи № 1 та № 2 виконуються у письмовій формі. Модульна робота складається з теоретичної частини (2 відкритих запитання) та практичної частини (2 завдання). Відкриті питання оцінюються максимально в 3 балів кожне. Сумарна оцінка складає 6 балів. Правильне виконання   практичних завдань 1 та 2 оцінюється  у 10 та 4 бали відповідно. 
Якісне виконання теоретичної частини РГР: повнота літературного огляду, наявність авторського аналізу літературних джерел, грамотність цитування – 5 балів; правильно оформлена проектна заявка, надано обґрунтування проекту, описані заходи, визначені ресурси та загрози реалізації проекту - 5 балів. Публічний захист РГР – 5 балів. Максимальна оцінка за виконання РГР – 15 балів. Кожний модуль оцінюється у максимально можливі 50 балів:
Семестровий  модуль  № 1
ПЗ1. Оцінка за виконання – 3 бали (1 тиждень).
ПЗ2. Оцінка за виконання – 3 бали (2 тиждень).
ПЗ3. Оцінка за виконання – 3 бали (3 тиждень).
ПЗ4. Оцінка за виконання – 4 бали (4 тиждень).
ПЗ5. Оцінка за виконання – 3 бали (5 тиждень).
ПЗ6. Оцінка за виконання – 3 бали (6 тиждень).
ПЗ7. Оцінка за виконання – 3 бали (7 тиждень).
ПЗ8. Оцінка за виконання – 3 бали (8 тиждень).
РГР.  Оцінка за виконання 1-го розділу – 5 балів (7 тиждень).
МКР1. Модульна контрольна робота – 20 балів (8 тиждень). Перескладання можливе протягом 8–10 тижнів за розкладом консультацій.
Семестровий  модуль  № 2
ПЗ9.   Оцінка за виконання – 3 бали (9 тиждень).
ПЗ10. Оцінка за виконання – 3 бали (10 тиждень).
ПЗ11. Оцінка за виконання – 3 бали (11 тиждень).
ПЗ12. Оцінка за виконання – 3 бали (12 тиждень).
ПЗ13. Оцінка за виконання – 3 бали (13 тиждень).
ПЗ14. Оцінка за виконання – 3 бали (14 тиждень).
ПЗ15. Оцінка за виконання – 2 бали (15 тиждень).
РГР.  Оцінка за виконання 2-го розділу  та публічний захист – 10 балів (14 тиждень).
МКР2. Модульна контрольна робота – 20 балів (15 тиждень).
Максимальна оцінка за повний обсяг виконаних навчальних елементів дисципліни – 100 балів.
Підсумковим контролем з дисципліни є залік. 

Умови допуску до підсумкового контролю 

Залік виставляється здобувачу вищої освіти як сумарна оцінка за виконання всіх елементів навчальної дисципліни не менше ніж на 60%.
 
 
Політика освітнього процесу

Здобувач зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання; за необхідністю з метою з’ясування всіх не зрозумілих під час самостійної та індивідуальної роботи питань, відвідувати консультації викладача. Дотримуватись принципів академічної доброчесності. 

Робота, яка виконана після встановлених викладачем термінів, не приймається. 
 
Відсутність здобувача на модульній контрольній роботі відповідає оцінці «0».
 
Складання/перескладання модулів, заліку – за встановленим деканатом розкладом.
 
Під час лекції здійснювати телефонні дзвінки забороняється.

Під час розв’язання МКР забороняється користуватись будь-якими літературними джерелами.