Конкурентоспроможність: економіка та управління

ID: 8904
Elective discipline
Навчальна дисципліна професійної підготовки
Edition: 
2019.
Number of ECTS credits: 
3.00.
Final form of control: 
Exam.
Teacher: 
Number of classroom classes: 
16 годин лекційних занять, 14 годин практичних занять.

Анотація навчальної дисципліни

Мета дисципліни:

формування у аспірантів цілісної системи знань і необхідних дослідницьких навичок в сфері управління конкурентоспроможністю  економічних систем для проведення наукових досліджень з використанням сучасних методів та інструментів управління конкурентоспроможністю, розв’язання комплексних проблем в цій сфері. 

Завдання дисципліни:

усвідомити завдання системи  управління конкурентоспроможністю підприємства; поглиблена підготовка з оволодіння теоретичними та методологічними основами управління конкурентоспроможністю; вироблення навичок використання підходів до оцінювання конкурентоспроможності; вивчити підходи до забезпечення конкурентоспроможності підприємства та вироблення навичок вирішення проблем в цій сфері; опанувати методику розробки та реалізації стратегії підвищення конкурентоспроможності; набути вмінь обґрунтовувати і використовувати механізми досягнення бажаного рівня конкурентоспроможності підприємства.

 
Основні результати навчання
 
Володіти методами логіко-змістовного моделювання, вміти будувати схеми причинно-наслідкових зв’язків управлінських рішень та подій; аналізувати сучасні тенденції та проблеми систем різного рівня.
Вміти самостійно розробляти управлінські рішення з урахуванням чинників невизначеності для забезпечення підвищення ефективності в обраній спеціальній області дослідження на різних рівнях управління.
Розуміти механізми взаємодії функціональних складових предметної області дослідження; вміти аналізувати та контролювати параметри їх стану, розвитку та ефективності. 
Володіти методами спостереження, опису, ідентифікації, класифікації та критичної оцінки інформації; інструментарієм аналізу, моделювання, проектування для виконання завдань дослідження та/або управління.
 
 
Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять
 
Л – лекційні заняття; ПЗ – практичні заняття; СРС – самостійна робота здобувача вищої освіти; Кз – самостійні контрольні завдання; МКР – модульна контрольна робота; К – консультації.
 
 
Тематика та види навчальних занять
 
1 тиждень
 
Л1. Об’єктивна необхідність забезпечення конкурентоспроможності, та її роль в розвитку економічних відносин.
СРС. К.
 
2 тиждень
 
ПЗ1. Необхідність забезпечення конкурентоспроможності  у сучасних умовах. 
СРС. К.
 
3 тиждень
 
Л2. Теоретичні підходи і механізми управління підвищенням конкурентоспроможності економічних систем.
Кз1. Оцінювання ефективності сучасних моделей управління конкурентоспроможністю підприємства.
СРС. К.
 
4 тиждень
 
ПЗ2. Теоретичні підходи до управління підвищенням конкурентоспроможності економічних систем. 
СРС. К.
 
5 тиждень
Л3. Методичні основи оцінювання конкурентоспроможності та її забезпечення в сучасних умовах господарювання.
Кз2. Програми підвищення якості продукції та ефективності господарської діяльності як складові програми підвищення конкурентоспроможності підприємства. 
СРС. К.
 
6 тиждень
 
ПЗ3. Методичні підходи до оцінювання конкурентоспроможності та її забезпечення.
СРС. К.
 
7 тиждень
 
Л4. Міжнародна конкурентоспроможність українських промислових підприємств.
СРС. К.
 
8 тиждень
 
ПЗ4. Міжнародна конкурентоспроможність українських промислових підприємств. 
МКР1. 
СРС. К.
 
9 тиждень
 
Л5. Міжнародні перспективи реалізації національних конкурентних переваг.
СРС. К.
 
10 тиждень
 
ПЗ5. Конкурентне середовище та управління конкурентними перевагами об’єктів. 
Кз3. Аналіз конкурентних позицій підприємства на ринку та діагностика підприємства щодо виявлення його конкурентних переваг.
СРС. К.
 
11 тиждень

Л6. Сучасні підходи до формування системи управління якістю.
СРС. К.
 
12 тиждень
 
ПЗ6. Особливості формування системи управління якістю.
СРС. К.
 
13 тиждень
 
Л7. Методики розробки та оцінювання ефективності стратегій  конкурентоспроможності.
Кз4. Побудова конкурентної карти ринку, виявлення стратегічних положень підприємства.  
СРС. К.
 
14 тиждень

ПЗ7. Розробка та оцінювання ефективності стратегії  конкурентоспроможності.
СРС. К.

15 тиждень
 
Л8. Формування системи управління конкурентоспроможністю економічних систем у сучасних умовах.
МКР2.
СРС. К.
 
 
Самостійна робота
 
Самостійна робота складає 60 години. Розподіл самостійної роботи за видами навчальних робіт:
1) самостійне опрацювання теоретичного матеріалу – 16 годин;
2) підготовка до практичних занять та до виконання індивідуальних контрольних завдань – разом 14 годин;
3) підготовка до екзамену – 30 годин.
 
 
Процедура оцінювання
 
Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною. Дисципліна поділяється на два семестрові модулі. Здобувачі протягом семестру готуються до лекційних та практичних занять, виконують 2 модульні контрольні роботи та 4 індивідуальних контрольних завдання.
 
Модульні контрольні роботи № 1 та № 2 виконуються у письмовій формі. Максимальна оцінка за бездоганне виконання кожної модульної контрольної роботи становить 30 балів. 
Модульна робота складається з теоретичної частини у формі 10 тестових завдань закритого типу) та практичної частини (задача). Максимальна оцінка за правильне виконання теоретичної частини становить 15 балів, кожна вірна відповідь оцінюється у 1,5 бали. Максимальна оцінка за правильне виконання практичної частини (розв'язання задачі) теж становить 15 балів. Задача вважається розв’язаною, якщо отримана правильна відповідь, послідовно наведено рішення, виконано всі необхідні розрахунки та таблиці, наведено формули. 
 
Кожний семестровий модуль оцінюється у максимально можливі 50 балів:
 
Семестровий модуль № 1

Кз1. Оцінка за виконання – 5 балів. Термін надання – 3 тиждень.
Кз2. Оцінка за виконання – 5 балів. Термін надання – 5 тиждень.
МК1. Модульна контрольна робота – 30 балів (8 тиждень). Перескладання можливе протягом 9–11 тижнів за розкладом консультацій.

Семестровий модуль № 2
 
Кз3. Оцінка за виконання – 5 балів. Термін надання – 10 тиждень.
Кз4. Оцінка за виконання – 5 балів. Термін надання – 13 тиждень.
МК2. Модульна контрольна робота – 30 балів (15 тиждень).
Максимальна оцінка за повний обсяг виконаних навчальних елементів дисципліни – 100 балів.
Підсумковим контролем з дисципліни є усний екзамен, білет до якого складається з теоретичної частини (3 запитання рівної складності) та практичної частини (2 задачі рівної складності). Бали розподіляються наступним чином: 60 балів – теоретична частина (по 20 балів за бездоганне виконання кожного завдання теоретичної частини) та 40 балів – практична частина (по 20 балів за бездоганне виконання кожного завдання практичної частини). Мінімальна кількість балів, що зараховується як позитивний результат, дорівнює 60 балів (за 100-бальною шкалою). Максимальна оцінка за правильні відповіді на всі питання екзаменаційного білету становить 100 балів. 
 
 
Умови допуску до підсумкового контролю
 
До екзамену допускаються здобувачі вищої освіти, які виконали всі види навчальних елементів навчальної дисципліни на не менш, ніж на 60%.
Екзамен відбувається за всіма тематичними (змістовними) модулями дисципліни.
Складання/перескладання екзаменів організується за встановленим деканатом розкладом.

 
Політика освітнього процесу

Здобувач вищої освіти зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання; за необхідністю з метою з’ясування всіх не зрозумілих під час самостійної та індивідуальної роботи питань, відвідувати консультації викладача. Дотримуватись принципів академічної доброчесності. 

Виконаний здобувачем не свій варіант завдання не оцінюється.
 
Робота, яка виконана після встановлених викладачем термінів, не приймається.
 
Відсутність здобувача на екзамені або на контрольній роботі відповідає оцінці «0».
 
Складання/перескладання екзаменів – за встановленим деканатом розкладом.
 
Під час лекції здійснювати телефонні дзвінки забороняється.

Під час розв’язання задач на МКР та екзамені дозволяється користуватися довідниками.